2021_06_02_23_08_IMG_8699

לטייל זה לחיות - שבוע 90

אל יובריטו לאס טבלאס - פנמה סיטי

30.5-4.6.2021

לא היו לנו תכניות רציניות למוצאי שבת ויום ראשון, בעיקר לעבוד ולצאת לגיחה קצרה לים. אבל בטח שלא התכוננו להפסקת חשמל ומים של כמעט 20 שעות!!

בשעה 1:50 בלילה של מוצאי שבת, אחרי שסיימנו לעשות סדר מדוקדק בכל הרכוש שלנו ולזרוק כל מה שמיותר לקראת שופינג בפנמה סיטי בשבועות הבאים, כשאני סופסוף מתפנה לגשת למחשב ולטלפון ולהתחיל לעבוד מתחילה הפסקת חשמל. אין אור, אין מזגן, אין מחשב, אין אינטרנט ואין מים!! משאבות המים באל יובריטו עובדות על חשמל ולכן הפסקת חשמל היא גם הפסקת מים. אי אפשר להוריד מים בשירותים, להתקלח, לנקות או לשטוף כלים.

הלילה עובר בסדר על רובינו, למרות שאין מזגן או מאוורר כולנו מלבד ישראל מצליחים לישון טוב. בכל זאת המזגן דלק כל השבת והבית נשאר קריר. אבל בבוקר בלי מזגן ובלי מים המצב לא פשוט. למזלנו הכיריים והתנור בדירה פועלים על גז ואנחנו יכולים לבשל ולאכול ארוחת בוקר אבל ככל שעוברות השעות החום גובר, והשעמום איתו. אין אינטרנט (בכל הכפר, גם למי שיש סים) ואנחנו לא יכולים לעבוד. ובחום הכבד לאף אחד אין סבלנות לשחק או ללמוד.

אנחנו רוצים לצאת לטייל אבל גם שער החניה חשמלי ואי אפשר לצאת עם הרכב. לצאת סתם לים ליד הבית ולהזיע ואז לחזור לבית בלי מזגן ומים לא בא בחשבון…

היום עובר בעצלתיים, מידי פעם כשאנחנו נשברים מהחום אנחנו נכנסים לרכב הממוזג ופשוט יושבים. ומאזינים למוזיקה… עוד משהו שאי אפשר לעשות בבית בלי חשמל.

לקראת ערב אנחנו מתייאשים וכבר מזיעים כ"כ שלא משנה מה נעשה אז יוצאים לסיבוב קצר מסביב לבית ורואים שכולם במצב שלנו, רק שהם רגילים יותר ואולי התכוננו טוב יותר עם גלוני מים ותעסוקה.

חוזרים הביתה והערב יורד, בלית ברירה מקלחים את יהונתן ויעל במגבונים לאור נרות, ואת שני במעט מי שתיה שנשארו לנו ואז, ב19:43 החשמל חוזר!!!

אנחנו יודעים שזה עלול להיות לזמן קצר לכן במקום ליהנות מיד ממקלחת מזגן וWIFI אנחנו מהר מקלחים את הילדים במקלחת אמיתית, ממלאים מהר גלוני מים שיהיה להוריד מים בשירותים ולשטוף פנים וכלים בהפסקה הבאה ומנקים מהר את הבית.

Booking.com

החשמל פעל כל הלילה ובבוקר ישראל הוציא מיד את הרכב מהחניה לרחוב כדי שאם תהיה הפסקת חשמל נוספת עדיין נוכל לצאת לטייל. בצהריים אנחנו יוצאים לבקר את נורית ויובל אלפנט שעברו רק לפני חודשיים לפנמה וכבר הספיקו לנות חווה ואוטובוס – סקול באס שאותו הם הופכים לבית למגורים בחווה. השיחה איתם מעניינת כ"כ שאנחנו יושבים שם כמעט 5 שעות ובינתיים הילדים נהנים לשחק עם זוהר ביתם בת ה5.

כל האזור בו גרים נורית ויובל שייך לישראלים, בשטח שליד האוטובוס שלהם בונה דניאל, בחור ישראלי צעיר בתים אקולוגיים שעשויים משקים של חול ומצופים בטיט. הוא אפילו חפר אגם בעצמו. מרתק לראות איך כל אחד חי חיים שונים מה"נורמה" וכל אחד בדרך אחרת…

בשלישי בבוקר ישראל קודם כל פותח את השער של החניה, שלא ניתקע אם תהיה הפסקת חשמל נוספת. יש לנו נסיעה ארוכה היום עד לפנמה סיטי, בה נשהה חודש שלם!

מיד כשמתחילים בנסיעה רואים חיה מתה על הכביש, מחזה מאד נפוץ באזורים האלה, אלא שישראל אמר שזה היה תנין!! ואני אמרתי, מה פתאום? זה דביבון! אז חזרנו אחורה לגלות שזה אכן תנין!!!

הדרך הארוכה מתארכת יותר כי כל הדרך מלאה שוטרים וכולם נוסעים ממש לאט (כאן עוצרים גם על קמ"ש אחד מעל המותר!)

אנחנו מגיעים לסיטי בצהריים רעבים ונכנסים ישר לסופר הכשר בו יש גם מסעדה בשרית זולה. הילדים מתרגשים לראות סופר גדול שכולו כשר, מזוזה בכניסה ומסעדה כשרה!!!

כל אחד אכל מנה והחשבון יצא רק 32 דולר!!

לא היה קל לערוך קניה בסופר הכשר כשכולם מתרגשים כ"כ לראות מוצרים מוכרים.. אפילו הביצים הלבנות ריגשו אותנו אחרי חודשיים בהם אנחנו סובלים מהביצים החומות הנגועות כ"כ.

עייפים מהנסיעה הארוכה אנחנו מגיעים לבית שיהיה הבית שלנו בחודש הקרוב, הבית בפרברי הסיטי בשכונה יפה עם בתים דו קומתיים טובלים בג'ונגל ירוק, נראה פסטורלי אבל אני מזהה שזאת לא בדיוק שכונה יוקרתית והתושבים לא בהכרח אנשים הגונים. כשאנחנו יורדים מהרכב אני מקבלת קבלת פנים "חמה" מחיות מתרוצצות שנראות כמו חולדות ענקיות וכשאני נכנסת הביתה אני חוטפת התקף לב כשאני מגלה מדרגות במרכז הבית!! לא ראינו את זה בתמונות! חודש שלם לחיות בפחד ששני תיפול במדרגות!!! חם בבית עד שהמזגנים בחדרים מתחילים לקרר. אני פורקת את המזוודות ומתוסכלת שבארונות הגדולים יש רק תליה ולא מדפים או מגירות.. ואם כל זה לא מספיק, כשמגיע זמן המקלחות אנחנו מגלים שאין מים חמים בברזים, רק מים קרים!! בירור עם בעלת הדירה אישר את העובדה שלא הוזכרה בשום תגובה באתר AIRBNB. אין מים חמים בדירה!!!

כאן אני נשברת לגמרי וישראל שתמיד לוקח את האשמה על כל תקלה גם אם היא לא קשורה אליו מרגיש רע והאווירה הכללית קשה. אני מחכה שהיום הזה יגמר ואקום מחר להתמודד עם הכל במצב רוח טוב יותר וכוחות לאתגרים…

היינו בהרבה דירות גרועות הרבה יותר, התקלחנו גם יותר מחודש במים קרים, אז למה עכשיו אני שבורה כ"כ? כי כשאנחנו במסע זה חלק מהחוויה, יש לי רצון וכוח להתמודד עם כל אתגר, ועכשיו לקחנו בית לחודש כדי לעשות פוס, לעצור את ההתמודדויות, לנוח מהאתגרים ולהתפנק. אז נכון שזה הבית היחיד שהיה בתקציב שלנו והוא לא הכי מפנק, אבל עם מדרגות באמצע הבית לא תהיה לי שניה מנוחה ובלי מים חמים זה אתגר יומיומי ולא הפסקה מהמסע…

בבוקר כמובן הכל טוב יותר, ואנחנו יוצאים מיד לקניון הקרוב לבית. 6 דקות נסיעה ואנחנו בקניון אלברוק. כזכור, שופינג זה ממש לא הבילוי האהוב עלינו, וככל שהקניון גדול יותר אנחנו מסתחררים ונופלים מהר יותר. אבל הפעם אנחנו שורדים יפה כמעט 3 שעות! אולי בזכות זה שבשניה שנכנסנו לקניון כבר מצאנו ליהונתן נעליים… בקושי הצלחנו לראות רבע קניון אבל הצלחנו לקנות בסופו של דבר נעליים לכל הילדים וגם כמה בגדים…

באמצע שני הייתה רעבה ועייפה וצרחה ממש, בקניון אין מסעדות כשרות אבל מצאנו בדיוק במקום בו היא התחילה לבכות חנות שמוכרת דונאטס כשרים!! עם סימן כשרות!!! כל כך הרבה זמן אנחנו מתגרים ממאפים כאלה ואין שום דבר קרוב לזה שכשר ועכשיו חצי חנות כשרה!!! קנינו 6 סוגים שונים  והכל טעים!

Booking.com

לקראת ההגעה שלנו לפנמה סיטי אחת מהעוקבות הוותיקות שלנו באינסטגרם מצרפת אותי לקבוצת הווצאפ של הישראליות שגרות בפנמה, הן בדיוק הצליחו אחרי חודשיים של ניסיונות לארגן מפגש – מסיבה לרגל היציאה מהסגר הארוך של שנת קורונה והן מזמינות אותי להצטרף. אמנם אני לא מכירה שם אף אחת אבל אני קופצת על ההזמנה. קצת להתאוורר לבד, לדבר עברית! עם נשים בגילי, מה יותר טוב מזה?

המפגש נערך במסעדה כשרה ברובע העתיק של העיר, ישראל מקפיץ אותי לשם ובדרך אנחנו פוגשים את יריב קליין, השליח של חב"ד בוקאס דל טורו שבונה עכשיו בית חב"ד חדש גם בפלאיה וינאו, בשני המקומות הנ"ל פיספסנו אותו והנה זכינו לפגוש אותו כאן!

הוא מספר לנו כמה התקופה שלנו היא תקופת הגאולה, הרי היום בעידן האינסטגרם והסטטוסים כל אחד בעולם יודע מה עובר על השני, עם מה מתמודד האחר גם אם הם בקצוות עולם שונים, והאחדות הזאת היא תחילת הגאולה, כך הוא אמר… שעשעה אותי העובדה שבסוף הרשתות החברתיות מביאות את המשיח (וכמה שונה ההשקפה של חב"ד משל שאר הציבור החרדי…) אבל קיבלתי את התזכורת לשליחות שלי שקצת הזנחתי לאחרונה…

במסעדה בה נערך המפגש יש ספריה גדולה מאד בעברית וזה מרגש במיוחד, אני אוספת ספרים לכל המשפחה ובודקת מה ניקח בפעם הבאה… וגם כמובן משוחחת עם כל הישראליות ומכירה חברות 🙂

בין שלל העיסוקים שלי בתחום התיירות אני נותנת ייעוץ ובונה מסלולים למטיילים בעולם ולמשפחות שמעוניינות לצאת למסע, בגלל הפרשי השעות מהארץ הפעם הייעוץ נקבע לשעת צהריים שעון פנמה, ובגלל שאין לנו קליטה מחוץ לבית זה אומר שהיום נשארים בבית עד שאסיים לעבוד ונצא רק אחה"צ לטייל…

בזמן שאני בשיחת ייעוץ יהונתן דואג לעצמו לנשנוש ומכין סמאש פוטטו – תפו"א שלימים מעוכים… הוא מציע לי לטעום וכשאני מסרבת הוא מעצב את המנה יפה יותר כדי שאתגרה…

אחרי העבודה אני כבר עייפה, צריך לנקות את הבית לשבת והילדים עסוקים אז אנחנו נשארים כל היום בבית ולא יוצאים בכלל.

הבית שלנו בסיטי מרוחק מאד מהקהילה היהודית ולכן תכננו לעשות את כל השבתות בבית, אבל כששליח חב"ד בעיר פגש אותנו הוא הזמין אותנו להתארח בדירה ממנה עבר רק לפני שלושה ימים ולאכול איתם בבית החדש אליו הם עברו רק עכשיו.

בינתיים נוספו עוד מטיילים שרצו לבוא לאכול ולכן בפעם הראשונה מאז הקורונה הייתה סעודת ליל שבת בבית חב"ד בפנמה סיטי!

היה נחמד כמו תמיד לפגוש מטיילים וגם האוכל היה טעים מאד, למחרת אוכלים בבית החדש שלהם ורותי ויהונתן נשארים עד צאת שבת לשחק עם הילדים שלהם.

Booking.com

בואו לטייל איתנו בזמן אמת!