דבורי פשדנובק חו''ל כשר כריכה

אירופה חגי תשרי תשע''ז

חלק ראשון-היער השחור וחבל אלזס

איך הכל התחיל?

באחד מהימים החמים בחוה"מ פסח תשע"ו ישבנו בבית עייפים ומותשים אחרי לילות ללא שינה,עם תינוקת בת חודש ו2 גדולים-קטנים שמנדנדים לצאת לטיול. בשיטוט אקראי בסקייסקנר נמצאה פתאום טיסה זולה מאד לחגי תשרי תשע"ז.

להזמין טיסה חצי שנה מראש? לטוס ל25 ימים? התלבטנו קצת אבל היאוש והעייפות גרמו לנו להחליט שעדיף בחוה"מ סוכות להיות במקום קריר ומעניין…

אז קנינו 4 כרטיסי טיסה ב1600 ש"ח לז'נבה שוויץ.

הנוסעים:

אבא ואמא (27)

ילדה (7 וחצי)

ילד (2 וחצי)

תינוקת (7 חודשים)

פרטי הנסיעה:

טיסת צהריים של איזג'ט לז'נבה.

יום חמישי בשעה 13:05

אחרי שבוע של אריזה והכנות רבות הגיע היום המיוחל, סימנו את כל המזוודות (2 גדולות ו5 טרולי) בסרט ורוד, הכנו סנדוויצ'ים לטיסה ויצאנו לשדה תעופה, שלחנו את המזוודות כשהקטן מזכיר לנו כל הזמן שגיל שנתיים הוא "נורא"…

אח"כ הגענו לג'ימבורי והילדים הוציאו מרץ עד העליה למטוס. הטיסה עברה בשלום כשהקטנים ישנו רב הטיסה.

נחתנו לקראת ערב בשדה התעופה בז'נבה, אני עם כאב ראש משתק, מתיישבת עם הילדים על הרצפה בזמן שמחכים למזוודות. אחרי איסוף המזוודות הלכנו לחברת השכרת הרכב והתהליך ארך זמן שנדמה כנצח כשבן השנתיים משתטח בטנטרום אינסופי.

בסופו של דבר נוסעים באוטובוס עם כל המזוודות לאסוף את הרכב,מנסים להנדס את 7 המזוודות, העגלה, הכיסאות והבוסטרים ברכב שהזמנו ללא הצלחה. אין ברירה, חייבים לשדרג את הרכב. לא נשארו במלאי רכבים מאד מרווחים אז נאלצנו להתפשר על פורד C-MAX שבזכות כישורי הנדסה יוצאי דופן הצליחה בסופו של דבר לאכלס את כולנו…

-לקח מספר 1: תמיד להזמין מראש רכב מרווח. כמה שצריך ואפילו יותר!

יצאנו לדרך,נסיעה של 3 שעות מז'נבה לעיירה ריקסהיים בצרפת.

לאחר 3 שעות נסיעה הגענו לעיירה ריקסהיים, מילנה בעלת הדירה כבר חיכתה לנו ליד הבניין, יצאנו לראשונה לכפור האירופאי של חודש אוקטובר. הדירה בקומה שלישית ללא מעלית, עלינו בזריזות, קילחנו את הילדים והשכבנו אותם לישון. כשנרגעו הרוחות התפנינו להתחיל לפרוק אבל הדירה הייתה עמוסה ולא היה היכן לאחסן את החפצים שלנו. הלכנו לישון והשארנו את הבעיות לבוקר.

לקח מספר 2: בניסיון לחסוך חיפשנו את הדירה הכי זולה שיש באזור גם במחיר נסיעות ארוכות (יכול להיות שעם מחיר הדלק שבזבזנו יכולנו להשתכן קרוב יותר למרכז) וגם במחיר דירה לא מוצלחת, בתור טירונים בהזמנת דירות בAIRBNB לא ידענו שיש אפשרות שאנשים משכירים את הדירה שהם עצמם גרים בה. לא בדקנו  את זה (ניתן לשים לב בתמונות אם יש חפצים אישיים) והגענו לבית נורא מלוכלך ובלי מגירה או מדף אחד לאחסון.

למדנו לבדוק טוב טוב את התמונות והתגובות ולא להתפשר על מיקום.

בבוקר יום שישי התעוררנו ב6 בבוקר, הזריחה בצרפת מאוחרת מאד. בסביבות 8 בבוקר. ניסינו לפתור את בעיית האחסון ללא הצלחה ולבסוף החלטנו דבר ראשון לצאת לטייל. אחרי ארוחת בוקר יצאנו לשטרסבורג לבדוק היכן ממוקם בית חב"ד ואיפה קונים אוכל כשר.

Booking.com

בשטרסבורג חנינו במקום בו אמורה להיות מכולת כשרה, יצאנו מהרכב ולא ידענו לאן לפנות, שאלנו חרדית מקומית היכן הסופר הכשר והיא העלתה אותנו על אוטובוס לאזור אחר. הגענו לסופר כשר של רשת בושינגר וקנינו סלטים,חלות ויין לשבת. אח"כ נסענו באוטובוס בחזרה לכיוון הרכב וגילינו שבית חב"ד ממש מולנו. הלכנו לבית חב"ד  ובדקנו איתם את האפשרות של תפילות ביום כיפור וסעודה מפסקת.

אחר כך נסענו לעיירה ריבוולה, בכניסה לעיירה ראינו פארק יפה שהתברר כגן העירוני של ריבוולה, הייתה בו צמחיה מיוחדת וגינת שעשועים. ירדנו שם ונתנו לילדים להשתעשע כשרצינו לחזור לרכב גילינו רכבת תיירים, עלינו עליה וגילינו שיש אזניות עם הסבר בעברית! למרות החששות שלנו האם נוכל ליהנות עם הקריזיונר הקטן…שאולי לא תעניין אותו הנסיעה ברכבת. הוא דווקא ישב מרותק לדרך ולהסברים באזניות. הרכבת עוברת בעיירה הציורית ובכרמים המקיפים אותה והנסיעה בה היא חוויה מדהימה.

בחמש אחה"צ חזרנו לדירה להתארגן לשבת. את האוכל לשבוע הראשון הבאנו מוכן וקפוא מהארץ אז נשאר רק לחמם אותו ולסדר על הפלטה. את השבת העברנו בבית, אין עירוב בריקסהיים ועם תינוקת קטנה אין אפשרות לצאת מהבית. הקטנה העלתה חום ומיד במוצ"ש התקשרנו למילנה בעלת הדירה והיא הזמינה לנו תור לרופא בעיירה הסמוכה מולוז'.

ב10 וחצי בלילה יצאנו כל המשפחה לרופא,הגענו לכתובת במולוז' ולא מצאנו שום מרפאה,לאחר שיטוטים וניסיונות הכוונה של כמה אנשים ששאלנו ולא ידעו נמצא לבסוף המושיע שהבין שמדובר במרפאת חירום בבית חולים, הכניסה לשם היא דרך הדלת האחורית ורק בהזמנה מראש, לקח לנו זמן להבין מה רוצים מאיתנו באינטרקום אך לבסוף הכניסו אותנו למקום שנראה כמו בית רפאים גדול חשוך וריק. חשבנו שנשב ונחכה שם כל הלילה אבל אחרי 5 דק' נקראנו,הרופא אבחן דלקת אוזניים ונתן לנו מרשם והסביר, קודם הולכים למשטרה עם המרשם והם מאשרים את המרשם ורק אז לוקחים את התרופות מבית המרקחת. חשבנו שלא הבנו טוב אבל הוא חזר על ההסבר שוב ושוב! יצאנו המומים לרחוב ופגשנו שוב במושיע שלנו, הוא התעניין מה אבחנו לקטנה וכששאלנו לעניין המשטרה הוא אישר שהבנו נכון. כך קונים תרופות במולוז'. אז נסענו למשטרה והם בזריזות החתימו לנו את המרשמים. נסענו לבית המרקחת ושם מאחורי סורג ובריח יושבת הרוקחת ודרך חלון קטן מקבלת את הכסף והמרשם ומביאה את התרופות. ב12 בלילה חזרנו הביתה אחרי החוויה המוזרה והלכנו לישון.

Booking.com

ביום ראשון קמנו ליום קריר וגשום והכי מתאים היה להיכנס לקניון ולעשות שופינג אבל באירופה שומרים באדיקות על יום המנוחה והכל סגור ביום ראשון!

אז נסענו לטייל ביער השחור, התחלנו במגלשות בגוטאך, המגלשות מקורות בגגון ולכן למרות הגשם עלינו עליהן ואפילו נהנינו. כשסיימנו שם התלבטנו לאן להמשיך ביום גשום כזה. כל האטרקציות ברשימה שלנו הן במקום פתוח. התחלנו לנסוע לכיוון העיירה טרייברג, הגענו למפלי טרייברג וטיילנו במפלים ובעיירה הציורית והיפה. קור של 6 מעלות וטפטופים לא פגמו בהנאה וביופייה של העיירה.

את הדרך חזרה עשינו במסלול שונה מבדרך הלוך כדי לראות נופים שונים. הנופים היו כל כך עוצרי נשימה והכבישים ריקים כאילו נסללו במיוחד בשבילנו, אז נסענו על 5 קמ"ש ועצרנו כל דקה וחצי להתפעל מהיופי…

בסופה של הנסיעה הארוכה והיפה הגענו לעיירה קולמר, לא היינו בטוחים איפה מותר לחנות וגם לא ממש היה לנו חשק להוריד את הילדים מהרכב אז צפינו בעיירה דרך חלונות הרכב (כן, גם התמונה המדהימה של הזוג צולמה מחלון הרכב…)

ביום שני למרות שקמנו ליום חמים ונעים התעקשתי לעשות קניות בפריימארק, הסניף הקרוב ביותר נמצא בשטוטגרט, שעתיים וחצי נסיעה לכל צד. הנסיעה ברובה באוטוסטרדות של גרמניה,אין כמעט נוף אבל אפשר "לטוס"…. הסניף של פריימארק בקניון MILANO בשטוטגרט הוא סניף ענק של 3 קומות, אני שמסתחררת בדקה הראשונה בקניון איילון השתדלתי לשרוד את שלושת הקומות של הסניף וגם להצליח לבחור משו…אחרי הקניה יצאתי מסוחררת ומותשת, בחוץ יש משחקים יפים לילדים. אני נחתי והם שיחקו ניסינו להמשיך להציץ בחנויות נוספות אבל מיציתי את השופינג אז יצאנו לעיירה פרייבורג, הגענו לאחר השקיעה ולמרות שמדובר בעיירה תיירותית הכל היה סגור, גם מסעדות וחנויות מזכרות! האירופאים מקדשים את שעות המנוחה שלהם באופן מעורר קנאה… למרות שטיילנו כמעט לבד והכל היה סגור התרשמנו מיופייה של העיירה המעניינת גם בלילה.

ביום שלישי ערב יום כיפור עברנו לשטרסבורג, יצאנו בבוקר והגענו לדירה שהזמנו מראש בAIRBNB, הדירה הייתה מהממת ובמיקום מעולה! ממש במרכז העיר על שפת הנהר. פרקנו את המזוודות ויצאנו לטייל בעיר ולקנות מצרכים לסעודה מפסקת ולמוצאי הצום, הפעם הגענו לסניף אחר של בושינגר וגילינו מולו מסעדה בשרית כשרה. נכנסנו ואכלנו, שווארמה למבוגרים, קציצות בשר וצ'יפס לילדים. היה תענוג לטעום אוכל טרי וחם אחרי שבוע של אוכל קפוא… עשינו את הקניה בבושינגר והלכנו לבית הכנסת הגדול של שטרסבורג. אחרי התרת נדרים,טבילה ומנחה של ערב יוכ"פ חזרנו להתארגן לסעודה המפסקת ולצום.

יום כיפור בארץ ניכר זאת חוויה מרגשת ומעצימה. דווקא שם כשהחיים כביכול ממשיכים כרגיל אצלנו מרגישים את הקדושה ביתר שאת. במיוחד כשמתפללים בבית כנסת גדול עם מספר רב של מניינים.

אחרי הצום הכנו ארוחה טעימה ומשביעה של פיתות עם חומוס, צ'יפס וסלט, הכל תוצרת מקומית. ויצאנו לטייל ולהיפרד משטרסבורג היפה גם בלילה…

מחר ממשיכים לאיטליה!

אודות חו''ל כשר

בואו לטייל איתנו בזמן אמת!