לטייל זה לחיות

שבוע עשירי ואחד עשר - ניו ג'רזי

החוות ודודי גז הפרופן

16-30.11.19

עוד שבועיים חלפו, אנחנו סוגרים חודש שלם בניו ג'רזי וזה רשמית המקום בו שהינו הכי הרבה זמן מחוץ לבית.

מה שאומר שזה כבר לא טיול, אבל גם לא שגרה, כי ביום ראשון עם תחילתו של השבוע ה12 נעבור לניו יורק, שוב לחודש!

בשבועיים שחלפו החיים נכנסו למסלול, סיימנו פחות או יותר עם כל מיני סידורים כמו רכישת רכב והסתגלות למנטליות השונה, חוקי הנהיגה, ודברים מוזרים כמו יין שנמכר רק בחנויות שמיועדות לכך ולא בכל סופר רגיל….

אנחנו מתמודדים עם תרבות הצריכה המוגזמת של ארה"ב, זה לא קל אחרי שכבר שנה אנחנו לא קונים שום דבר שלא יכנס למזוודות הטרולי שלנו, שזה אומר כלום! ובמקביל מכרנו, תרמנו, מסרנו וחילקנו את כל הרכוש שלנו.

הבנו כמה הרבה אנחנו קונים סתם וכמה מעט אנחנו באמת צריכים. זאת הרגשת שחרור עילאית! בשבע השבועות במזרח התרגלנו ללכת בשווקים ובחנויות, לראות מוצרים יפיפיים במחירים שווים ולא לקנות כלום. לא הרגשנו שום חסר, להיפך, הנאה גדולה.

וכאן החנויות גדולות, המבחר עצום, אנחנו עוברים דירה רק פעם בחודש. יש רכב ואין הגבלת משקל אז קל לצרוך חפצים מיותרים וצריך משמעת גבוהה יותר כדי לא להתפתות.

למרבה המזל כל מעבר הוא סוג של "סדר פסח" ולא ממשיכים הלאה עם חפצים מיותרים.

בשבועיים האחרונים טיילנו פחות והשקענו יותר בחינוך הביתי. במשך יותר משנה לפני שיצאנו חקרתי את הנושא, אספתי חומרים, בניתי תכניות לימוד וסדר עבודה. אבל רק בזמן אמת אפשר ללמוד מה באמת מתאים ועובד, כמשפחה, ולכל ילד. חינוך ביתי זה להתעדכן ולעדכן כל הזמן את תכנית הלימודים וסדר העבודה בהתאם למצב וקצב ההתקדמות של כל ילד. הוא דורש מאיתנו משמעת ברזל, יצירתיות, סבלנות ובעיקר הרבה מאד עבודה עצמית ודוגמה אישית.

ובתמורה מעניק לנו סיפוק, משפחתיות והרבה מאד נחת, אושר והנאה. להקשיב לילדים ולצפות בהם כל היום זה מרתק ומצחיק וכל רגע כזה שווה את כל העבודה שלנו 🙂

איפה טיילנו ומה עשינו:

ביקור משפחה וחברים – בשבוע הזה, בדיוק בזמן כשהילדים כבר ממש התגעגעו למשחק עם ילדים דוברי עברית. אחי הגיע לביקור בארה"ב ואצלינו בבית באושן סיטי! וגם הוזמנו לביקור אצל חברים, ישראלים לשעבר בסטטן איילנד. הביקורים האלה היו מהנים מאד והשקיטו את הגעגועים למשפחה, לחברים ולשפה.

Booking.com

ג'ימבורי בקניון  HAMILTON אחרי שרכשנו רכב הגיע הזמן להחזיר את הרכב השכור לחברת ההשכרה. יום ההחזרה היה יום גשום וקר במיוחד, אבל אם כבר יצאנו לא נחזור הביתה ללא אטרקציה קטנה… הגענו לקניון אחרי חיפוש במפות ובתמונות גוגל, ראינו שיש בקניון קרוסלה והפעלות לילדים. בפועל הקרוסלה הייתה סגורה והיה רק ג'ימבורי חינמי וקטן. הקטנים נהנו מאד מהג'ימבורי והגדולה זכתה לזמן איכות של שופינג פרטי עם אבא.

כת  האמיש בפנסיבלניה – מיד כשהגענו לעיירה INTERCOURSE שבמחוז לנקסטר בפנסילבניה. התחלנו להבחין בחוות ובתים של בני כת האמיש אותם ניתן לזהות לפי דודי  גז הפרופן בו הם משתמשים במקום חשמל, חבלי הכביסה מחוץ לבית וכרכרות הסוסים המחליפות את המכוניות. אחרי נסיעה קצרה ראינו חבורת ילדים מכת האמיש משחקים במגרש גדול. ירדתי בהתלהבות מהרכב לצלם אותם והם כמובן צחקקו וניסו כאילו להסתתר, הרי אסור להם להצטלם… לא הספקתי יותר מידי ונעצרה לידינו מכונית, ליד הנהג ישב בן כת האמיש עם זקן ארוך ומוזר ודרש ממני להפסיק לצלם.

רק לאחר כמה דקות נפל לנו האסימון שהוא בעצם היה ברכב… לבני כת האמיש אסור לנהוג. אבל מותר להם לנסוע ברכב כשמישהו אחר נוהג. המישהו הזה יכול להיות הבן שלהם בגיל העשרה. אז יש שנה בה מותר לו להתנסות בחיים המודרניים, לנהוג, לשתות, להתלבש בבגדים רגילים וגם להסיע את ההורים במכונית.

עיירות נוספות בהן כדאי לטייל במחוז לנקסטר:  BIRD IN HAND, STRASBURG ,EPHRATA

Booking.com

כשהמשכנו לנסוע הרגשנו שכל הבתים, הכרכרות והלבוש הם רק תפאורה של הצגה שנועדה למשוך תיירים והם לא באמת חיים היום לפי הספר. כנראה שגם שם כמו אצל החרדים היום, לא הכל שחור ולבן ויש הרבה גווני ביניים וקדמה שנוגסת במסורת. בשבוע אח"כ כשטיילנו בשוק האוכל בפילדלפיה הופתענו לגלות נשים ובנות מכת האמיש עובדות עם הלבוש המסורתי בשוק האוכל המפורסם. התעקשתי עם האנגלית הרצוצה שלי לדבר עם אחת מהן ולהבין איך ייתכן שהן עובדות מחוץ לבית, מדברות עם זרים והאם הן באמת לא משתמשות בחשמל ובסלולר והיא ענתה שאכן כך, היום הנשים בכת כן יוצאות לעבוד למרות שהן בביתן חיות כמו פעם ללא חשמל ולא נוהגות חס וחלילה. פתאום הייתי מהצד החוקר והבנתי את כל הסקרנים שתמיד חוקרים אותי על החיים בחסידות גור (כן, נפגשנו לראשונה שעה לפני שהתארסנו ולא התראינו עד החתונה).

ביקרנו גם במוזיאון AMISH VILLAGE בו מסיירים בבית אמישי ולומדים על אורח החיים, הדרכים בהם הם מסתדרים ללא חשמל וכל הקדמה שהורגלנו אליה. על הבגדים, העבודה, סדר היום, הלימודים וכו. היה מעניין מאד והילדים נהנו בעיקר מהסיור בחווה והאכלת החיות.

עולם השוקולד של הרשי – מפעל השוקלד המפורסם ממוקם בעיירה הרשי בפנסיבלבניה, לא רחוק מהעיירות של כת האמיש. הסיור במפעל השוקולד כולל 12 דקות של נסיעה ברכבת בו צופים בתהליך הייצור עד היציאה לחנות השוקולד הגדולה. הסיור חינמי ופעיל כל השנה. בסיום הסיור מקבלים חטיף שוקולד, ולמרות שרוב המוצרים של הרשיז כשרים דווקא השוקולד הזה לא היה כשר, המפעילה לא הסכימה שהילדים יצאו בידיים ריקות ונתנה להם ממתק אחר כשר. מחוץ למפעל יש גם פארק שעשועים גדול ופארק מים הפעילים בימות הקיץ בלבד.

מסעדת Star of David Kosher Grill – הדרך ממפעל השוקולד לבית באושן סיטי הייתה ארוכה מאד ועברה דרך העיר פילידלפיה לכן עצרנו שם לארוחת הערב במסעדה בשרית מעולה! אמנם המסעדה הייתה עמוסה כשהגענו ונאלצנו להמתין לשולחן אבל הכל היה מאד טעים ולא יקר ויצאנו משם בהרגשה טובה.

Wissahickon Valley Park – אנחנו אוהבים טבע וכמה שיותר, במזג האוויר החורפי באזור קצת קשה למצוא פעילויות בטבע ובכלל פעילות שלא עולה המון כסף… בכל זאת הצלחנו למצוא יום אחד נדיר עם מזג אוויר נעים במיוחד ויצאנו לטייל בפילידלפיה. הגענו דבר ראשון ליהנות מהטבע בפארק. שלכת יפיפיה, אוויר צח, ברווזים, גזרי עצים, אבנים ומים זורמים זה כל מה שצריך בשביל להעביר שעות של אושר והרבה תמונות יפות!

Booking.com

שוק האוכל Reading Terminal Market – כשהתקרר בפארק נסענו לשוק האוכל המפורסם בפילידלפיה, מצאנו חניה קרובה על הרחוב ונכנסנו פנימה. השוק, בשונה משווקי אוכל אחרים בהם טיילנו בעולם מאד נקי ומסודר ומכיל הרבה מסעדות ודוכני אוכל מוכן.

אטרקציות חינמיות נוספות בפילידלפיה:

המטבעה

פעמון החירות

תצפית על העיר ממגדל העיריה

הבית של בטסי רוז

בית הכנסת מקווה ישראל והאנדרטה לזכר יוני נתניהו

הפסל של רוקי

הטיול שלנו ממשיך! כל התמונות, הסרטונים והתשובות לשאלות שמעניינות אתכם מחכים לכם באינסטגרם

הפרקים הבאים:

שבועות 12-13 ניו יורק

תרומה להחזקת ופיתוח האתר

לשמחתי הרבה, מאז עלה האתר לאוויר גולשים רבים נעזרים, לומדים, משתפים ומגיבים.
בכוונתי להמשיך ולפתח את האתר ולהוסיף בו אפשרויות וכלים נוספים עבור כולם.
כידוע לכם, פיתוח ותחזוקת האתר עולים לא מעט ומצריכים זמן עבודה רב.
אני מזמינה אתכם לתרום ולהיות שותפים באחזקת האתר ובפיתוחו – איש כפי יכולתו.
כדי שאוכל להמשיך לעדכן ולתחזק את האתר למענכם.

התרומה כאן מתבצעת באמצעות מערכת PayPal בצורה מאובטחת ופשוטה ביותר.
תודה!

עוד מלא תמונות, סרטונים ותשובות לשאלות שמעניינות אתכם מחכים לכם באינסטגרם

בואו לטייל איתנו בזמן אמת!