2021_07_05_21_26_IMG_3257

לטייל זה לחיות - שבוע 95

קרטחנה קולמביה!

4-10.7.2021

אחרי 20 חודשים שזה לא קרה אנחנו עולים שוב על מטוס!!

בשביל שני, התינוקת שביקרה ב23 מדינות בארהב, 13 מדינות במקסיקו ועוד 5 מדינות נוספות במרכז אמריקה, זאת הטיסה הראשונה!!

ביום ראשון אנחנו מתעוררים מוקדם אחרי לילה קשה, ישראל ויהונתן לא מרגישים טוב ולא ממש ישנו בלילה. אנחנו מסיימים לארוז ולסדר את הבית ומזמינים אובר שייקח אותנו לשדה התעופה.

אנחנו נכנסים לשדה וכבר בפתח יהונתן מקיא, ב"ה הוא מצליח לשמור על עצמו נקי ומלכלך רק את הרצפה וצוות ניקיון מוזעק מיד למקום. כל תהליך הבידוק הביטחוני עובר במהירות ואנחנו מוצאים את עצמינו שעתיים לפני הטיסה יושבים משועממים בשער. שזה מעולה! כל כך חששנו לטוס בעידן הקורונה ושישגעו אותנו עם דרישות למיליון מסמכים ובדיקות ובסוף הכל עבר חלק.

הטיסה שאורכת בסה"כ שעה גם עוברת בנעימים ואנחנו נוחתים בקרטחנה קולומביה!!!

Booking.com

ארץ חדשה! יבשת חדשה! איזה התרגשות! גם כאן הכל עובר חלק ומהיר, ביציאה מהשדה אנחנו פוגשים ישראלי שנחת כאן כבר לפני שבוע ועכשיו רק בא ללוות את חברתו לטיסה, משום מה העובדה שהוא הסתובב בעיר קצת לפנינו גורמת לנו לסמוך עליו יותר טוב מעל עצמינו ואנחנו חולקים איתו מונית קטנטנה בדרך לדירה שלנו בעיר העתיקה.

בפתח הבניין כבר ממתין לנו אורלנדו, הבעלים של  הדירה ועוזר לנו להוציא את התיקים מהמונית. בכניסה הראשונה לבניין השמור צריך להגיש לשומר דרכונים אותם הוא סורק ושומר, בינתיים יש בדיוק בכניסה סופר קטן אז אנחנו מנצלים את הזמן לקנות מים.

הבית בבנין עתיק ויפה במרכז העיר העתיקה באזור הכי מתוייר! מעוצב נקי ויפה מבפנים, מסודר וממוזג אבל! שוב יש רק מים קרים במקלחת!! בעל הבית מסביר לנו שבכל קרטחנה יש רק מים קרים ודווקא בדירה שלו היו מים חמים אבל כרגע זה לא עובד 🙁

ישראל שהחזיק את עצמו במשך כל היום ותפקד למרות שמאד לא מרגיש טוב קורס למיטה ואנחנו יוצאים למרפסת שיושבת בדיוק על הכיכר המרכזית לחוות את ההווי של העיר, אלא שלא היה לנו מושג שאת דלת המרפסת אפשר לפתוח רק מתוך הבית ולא מהמרפסת… אז נשארנו תקועים שם במשך יותר משעה עד שישראל קם ופתח לנו 🙂 זה לא היה נורא כי היה לנו מעניין, עם שני שמתרגשת מכל כרכרה עם סוסים שחוצה את הרחוב ומהכלב של השכנים במרפסת הצמודה… וגם מזג האוויר כבר היה נעים ולא חם כמו בצהריים כשנחתנו.

כשישראל קם ומחלץ אותנו מהמרפסת כבר כמעט שקיעה אז אנחנו יוצאים לראות את השקיעה ליד הבית, המבנה המפורסם והמתוייר ביותר בעיר העתיקה בקרטחנה הוא הלאס בובדאס. מבנה קולוניאלי ששימש בעבר ככלא והיום משמש כחנויות למזכרות. המבנה הוא חלק מחומת העיר העתיקה ומול הים. הטיול על החומה בשקיעה הופך לשגרה בשבוע שלנו בקרטחנה.

קולומביה שונה מאד מכל מה שראינו עד עכשיו במרכז אמריקה. היא צבעונית ותוססת, האנשים בה שמחים וחברותיים יותר – תוך שבוע אחד בקרטחנה כבר שמענו סיפורים אישיים של כל כך הרבה אנשים שאפילו לא מדברים עברית או אנגלית!! בכל יציאה לרחוב ניגשים אלינו אנשים ופשוט מתחילים לשוחח! כמה מדהים!

גם בקולומביה מדברים ספרדית אבל כבר בשבוע הראשון שלנו כאן אנחנו מגלים שמלבד המבטא השונה יש המון מילים שונות למושגים שמוכרים לנו, לדוגמה המילה מסיכה, במקסיקו קוראים לה COBRA BOCA, בפנמה MASCERIA ובקולומביה TAPABOCA…

מיד אחרי ארוחת הבוקר אנחנו יוצאים לטייל בסמטאות הציוריות והצבעוניות של קרטחנה. מזג האוויר הלוהט והלח לא עוצר אותנו כשיש כל כך הרבה יופי ואווירה והאנשים כל כך נחמדים.

בדוכן הראשון יעל עוצרת אותנו שנקנה לה מנגו חתוך, הסכום, 2000 פסו קולומביאני נשמע המון אבל מדובר בסה"כ בפחות מ2 ש"ח! אנחנו ממשיכים לתרגל את משמעות המספרים גם בדוכנים הבאים בהם אנחנו קונים מיץ נקטרינות קר, ובחנויות הבגדים בהם קונים לרותי חצאיות בזיל הזול.

בפעם הראשונה מאז ארה"ב רואים ברחוב חנויות אמיתיות, עם חלונות ראווה ובגדים אמיתיים ולא סמרטוטים! אז למרות שאנחנו לא צריכים שום דבר אנחנו נכנסים לחניות ליהנות מהיופי (ומהמזגן 🙂 )

לא קל לנחות בקרטחנה אחרי חודש של פינוקים ומלא אוכל כשר בפנמה סיטי. בקרטחנה אין אוכל כשר. יש בית חב"ד אבל בדיוק עכשיו הוא לא פעיל. גם הכלים שלנו עם כל מוצרי הבסיס עדיין ברכב אז אין לנו אפשרות להכין הרבה אוכל… אבל! בקולומביה יש מלאאא  מוצרי חלב כשרים ואפשר למצוא אותם בכל מכולת!!

אחרי הטיול בעיר העתיקה אנחנו חוזרים למנוחת צהריים בבית ובערב יוצאים לעוד טיול על החומות ומסביב לבית ומגלים שיש ברחוב שלנו קניון גדול שהצליחו לשמור על המראה החיצוני שלו כאילו הוא עוד בית קטן ועתיק ברחוב.

כבר מאוחר ואין לנו מסיכות אז אנחנו שומרים את הביקור בקניון לטיול של מחר….

למחרת בבוקר אנחנו חוזרים מעולפים מחום מהליכת הבוקר ולכן נחים ויוצאים לטייל רק אחה"צ.

התחנה הראשונה היא כמובן הקניון ברחוב שלנו, אנחנו נכנסים למבנה שמבחוץ נראה כמו בית קטן בן קומה אחת, ומבפנים הוא קניון ענק ועגול בן 3 קומות. הקניון מלא בחנויות יוקרה ריקות מאדם ועל הגג יש מרפסת שצופה לעיר שמחוץ לחומות ואודיטוריום גדול.

שכונת גטסמני הצמודה לעיר העתיקה היא עוד שכונה צבעונית ומיוחדת בקרטחנה, קירות הבתים צבועים בצבעים שונים ומעוטרים בציורי קיר מפוארים, מוזיקה רועשת ואנשים שמחים יוצרים את האווירה המחשמלת ברחובות. אנחנו נהנים מהאווירה התוססת ומהשיחה עם כל רוכל ברחוב שאחרי שאנחנו מסרבים לסחורה שלו ממשיך לשוחח איתנו, להתעניין בנו ולספר לנו על עצמו.

אחרי הטיול בשכונת גטסמני עצרנו בכיכר גדולה בה התאמן אמן בהליכה על חוט, שני התרוצצה בכיכר כשפתאום משב רוח חזק העיף עליה לוח מועדות עשוי קורות עץ כבדים! היא נפלה עם הפנים לרצפת האבנים בקשה ושלט הכבד עליה! ברגע אחד ראיתי איך תוך כדי אושר וצחוק החיים יכולים להתהפך או להיגמר! כל כך הרבה מזהירים אותנו מסכנות בטיולים שלנו מחטיפות, רצח, שוד ואסונות טבע, וזה הרבה יותר פשוט מזה! החיים יכולים להיגמר ממשב רוח וחוסר אחריות של אדם אחד שהשעין לוח כבד על הקיר.

ב"ה השם שומר עלינו בכל מקום ובכל זמן ומלבד שריטה באף ומכה נפוחה בראש לא קרה לה משהו רציני. אבל זה היה חתיכת שיעור לחיים.

ביום רביעי אנחנו שוב יוצאים רק אחה"צ, אנחנו יורדים לרחוב לטייל ללא יעד מוגדר כשמגיעה מולנו כרכרה עם סוסים והילדים מתחננים שנעלה עליה. המחיר הנדרש הוא גבוה מאד! 20 דולר לסיור של חצי שעה. אני אומרת שזה יקר מידי ואני מוכנה לשלם גג 5 דולר גם אם זה רק לכמה דקות בשביל החוויה של הילדים. אחרי משא ומתן קצר מגיעים להסכמה 25000 פסו לרבע שעה, שהם 6.6 דולר ואנחנו עולים.

שני מרוגשת עד עמקי נשמתה ובקושי נושמת, לא מפסיקה להצביע על הסוס וגם שאר הילדים מאושרים.

כמו בכל טיול שלנו בעיר העתיקה גם הפעם קופצים עלינו כמה בחורים ושרים לנו שיר ראפ "מותאם" לנו כדי שנשלם להם כמה גרושים.. בניגוד לפעמים הקודמות בהן שרו לנו בספרדית או באנגלית אבל בלי יצירתיות סתם משפטים כמו "YOU ARE THE BOSS" הפעם הם שרו באנגלית וגם היו קצת יצירתיים וקראו לישראל RABINO – (רב בספרדית) אז נהנינו ושילמנו על השיר…

Booking.com

אחרי הסיור הקצר, (בסוף ירדנו אחרי פחות מרבע שעה וזה הספיק) עלינו שוב לחומה מעל הלאס בובאדס לראות את השקיעה. אין שקיעות יפות בחלק הזה של קרטחנה אבל יש מזג אוויר טוב, אנשים מעניינים ומקום לשחק עם הילדים 1,2,3 דג מלוח 🙂

כבר שבוע שלם שהרכב לא איתנו והוא עושה את דרכו באוניה מפנמה לקולומביה. המעבר הזה דורש הרבה מאד ניירת, בירוקרטיה וריצות ולכן הפעם לקחנו סוכנת שתעשה את כל העבודה הקשה. ובכל זאת למלא ולהשיג מסמכים זאת עדיין העבודה שלנו, לפחות בחלק מהמסמכים (צריך למלא אפילו סוג דם!) לכן ביום חמישי אנחנו נשארים בבית וישראל ממלא את הניירת האינסופית.

אחה"צ שני מושכת אותנו לדלת שנוציא אותה לטיול אז אני יורדת איתה ועם יהונתן לסיבוב בחנויות המזכרות בלאס בובדאס.

יום שישי הוא היום הגדול של שחרור הרכב שלנו מהנמל בקולומביה!!! ישראל יוצא לנמל כבר לפני 8 בבוקר, עוד קצת ניירת ועוד המתנה ועוד ועוד והגיעה המכולה! מוציאים את המכונית מהמכולה אבל זה רק תחילת הדרך… עכשיו צריך להסדיר עוד מסמכים ואישורים של ייבוא הרכב לקולומביה. אבל המשרדים נסגרים ונפתחים רק אחהצ אז הוא חוזר בינתיים להפסקה קטנה בבית…

בינתיים, אני והילדים נוסעים באובר על הבוקר לבית חב"ד – שהוא סגור אבל יש איש קשר שיש לו מפתח למכור לנו בשר וחלות. אנחנו קונים את הבשר והחלות וחוזרים הביתה לבשל שבת עם מחבת אחת ותנור שנכבה כל דקה וכמה תבניות קטנות. גם התבלינים שלנו ברכב אז מאלתרים עם רסק עגבניות כשר מהמכולת…

בצהריים ישראל חוזר לנמל ושוב שחרור  הרכב אורך הרבה זמן. רק שעהה לפני שבת הוא חוזר בשעה טובה עם הרכב!!

סעודת השבת היתה אנחת רווחה אמיתית. כמה טוב שבאה שבת ואפשר לנוח מהמירוץ!

Booking.com

בואו לטייל איתנו בזמן אמת!