אירופה חגי תשרי תשע''ז

חלק שני- איטליה

דבורי פשדנובק חו''ל כשר (186)

חלק ראשון – חבל אלזס והיער השחור

ביום חמישי למחרת יום כיפור קמנו מוקדם, התארגנו בזריזות ויצאנו אל הדרך הארוכה משטרסבורג בצרפת אל אגם קומו באיטליה. לא לפני שעצרנו בפטיסרי מקומי וטעמנו אקליירים וקרואסונים טעימים. מיד כשיצאנו לדרך הקטנים נרדמו, חצינו את שוויץ והם עוד לא התעוררו. אז למרות שתכננו לעצור ולטייל קצת בשוויץ המשכנו בנסיעה רצופה כל זמן שהם ישנים. הם התעוררו אחרי 5 שעות נסיעה כשכבר הגענו לאיטליה. הגענו לגדות אגם קומו אבל הדירה שהזמנו בAIRBNB הייתה בגדה השנייה, האפשרויות הן או עוד יותר משעה נסיעה בעיירות הקטנות עד הדירה או חציית האגם במעבורת עם הרכב לגדה השנייה וחצי שעה נסיעה משם לדירה. בחרנו במעבורת.

אחרי 6 שעות נסיעה רצופה הגענו לדירה באגם קומו. דירה חמודה ומרווחת מאד עם נוף פנורמי לאגם כולו! מזג האוויר היה גשום והיינו עייפים מהנסיעה הארוכה ולכן למרות השעה המוקדמת יחסית לא יצאנו לטייל באזור, אכלנו והתאוששנו, הילדים שיחקו ונהנו מהמעבר לבית נוסף. לאחר שנרדמו הגיע הזמן שלי לכביסות… כי גם בחו"ל הבגדים לא מתכבסים מעצמם…

בשישי בבוקר התעוררנו ליום גשום במיוחד, אפילו מחלונות הרכב אי אפשר היה לראות נופים. חיפשנו מקום מקורה ומעניין אבל בגלל שזה לא זמן שכולם בחופשה הכל סגור. אז נסענו לפריימארק בקניון ליד מילאנו. (הזמן להצטער על היום שבזבזנו בקניון בשטוטגרט…) הקניון במילאנו יפה מאד וידידותי לילדים, הרבה משחקים ומכוניות עם סל לקניות… פריימארק הרבה יותר שווה מבשטוטגרט ואולי גם התרגלתי קצת לגודל…. מצאנו יותר דברים ויצאנו לשחק עם הילדים במתקנים הפזורים ברחבי הקניון, כשיצאנו מהקניון גיליתי שחברה ממילאנו הזמינה אותנו לכוס קפה, אמנם השעה מאוחרת וצריכים עוד להכין שבת אבל אי אפשר לסרב לכזאת הזמנה…קפצנו לחצי שעה ומיהרנו לדירה שלנו בקומו. בישלנו את השבת במהירות על אש גבוהה והתארגנו לשבת תוך כדי שאני לא מתאפקת ומגניבה מידי פעם תמונות לאגם היפיפה שנשקף אלי מכל חלון בבית.

Booking.com

ביום ראשון ערב חג הסוכות עברנו ליעד הבא, איפה שיש בית חב"ד ובית כנסת – פירנצה. ידענו שבפירנצה יש מסעדה כשרה אחת, אבל לא ידענו האם יש סופר כשר או לא. למזלנו הפעם לא הימרנו ועברנו בדרך במילאנו להצטייד בלחמניות ועופות לכל השבוע. החלטה שהתבררה אח"כ ש"הצילה" לנו את הטיול. בפירנצה אין להשיג לחם\לחמניות כשרות, המסעדה הייתה סגורה בכל הימים ששהינו שם וגם העופות הכשרים שהיו בסופר היו לא טריים ויקרים נורא.

אחרי עצירה באגם לתמונות והמעבר במילאנו המשכנו ישירות לפירנצה בלי לעצור בדרך. הגענו בצהריים לדירה ענקית ומדהימה!! התחלתי מיד לצלם את הילדים,עם הבגדים שהגיעו איתם וגם עם בגדי החג, עד שהיה מאוחר מידי והלכנו לבית הכנסת.

בית הכנסת הגדול צמוד לבית חב"ד. בית הכנסת מוגן בחיילים חמושים וחובה להשאיר את כל החפצים בשמירה בפתח. בית הכנסת מפואר מאד והאיטלקים חובבי הטקסים מגיעים לתפילת החג למרות שיש להם ידע בסיסי ומועט על היהדות. לאחר התפילה הלכנו לסעודה בבית חב"ד, סעדנו מעט מאד אנשים והיה מעניין לשמוע מה הוביל כל אחד מהם אל הסוכה בפירנצה. הרב לוי וולבובסקי ישב איתנו ושוחח באופן אישי עם כל אורח, אחרי כל מנה דרש דברי טעם ובקסם האישי המיוחד שלו והצליח לרתק אפילו את הקטנים שלי…

גם הדרך מבית חב"ד לדירה הייתה יפה ומעניינת והחג עבר עלינו בנעימים…

בשלישי בבוקר קמנו מוקדם כרגיל,התארגנו ויצאנו למגדל פיזה, המגדל נמצא בתוך מתחם יפיפה עם הרבה מבנים ופסלים מיוחדים. מזג האוויר היה חמים ומושלם והיה ממש כיף לטייל שם. העברנו שם חצי יום ונסענו לסן ג'ימניאנו.

הדרך לסן ג'ימניאנו מדהימה! המון כרמים והרים ועיירות ציוריות. עצרנו בדרך כמה פעמים לצלם ולהצטלם. בסן ג'ימניאנו היה מעניין לטייל בין חנויות היין והמזכרות והנוף משם מדהים!

ברביעי נסענו לעיירה סיינה, טיילנו באתריה ההיסטוריים הרבים, פיאצה דל קמפו,הכיכר הענקית ובה מגדל הפעמונים ומזרקת Fonte Gaia הקתדרלות וכל המבנים המיוחדים שבה.

Booking.com

אח"כ נסענו לגרב די קיאנטי, הדרך הייתה עוצרת נשימה ושוב עצרנו לצלם ולהצטלם. גרב די קיאנטי זאת עיירה שקטה ונחמדה בטוסקנה.

טיילנו בה בנחת כשהילדים רצים לפנינו ומשתוללים כשלפתע זקנה איטלקית מציצה לנו לעגלה…
טבעי, כי באיטליה ילדים הם מחזה נדיר וכבר קיבלנו הרבה מבטים והערות התפעלות על הילדים…
אבל היא לפתה אותנו, רועדת ודומעת וממלמלת בהתרגשות באיטלקית…
לא הבנו מה היא אומרת אבל היא התרגשה מ-א-ד מהיצורית בעגלה,אולי היא הזכירה לה מישהי…או שכבר שנים היא לא ראתה יצורית בגיל הזה…

מלבד הכיכר המרכזית  אין הרבה מה לראות בגרב די קיאנטי אבל היא התגלתה כלוקיישן מושלם לצילומי ילדים. צילמתי אותם תמונות מדהימות וחזרנו לפירנצה ישר לבית הכנסת, לברית לבנו של שליח חב"ד.
הברית נערכה בבית הכנסת הגדול של פירנצה, בכל החג וימי חול המועד הכניסה לבית הכנסת מותנית בבדיקה ביטחונית רצינית ופשפוש בכל החפצים והכיסים. מצלמות וטלפונים חייבים להשאיר בעמדת השמירה.
אבל היום לכבוד הברית לא כ"כ בדקו ולא לקחו לנו את החפצים.
עדיין יש הרבה שלטים שאוסרים לצלם אז רק מידי פעם הגנבתי תמונה…
זה לא מראה את היופי הנדיר של בית הכנסת המפואר אבל לפחות טעימה ממנו.

בחמישי בבוקר קמנו עייפים ובלי מצב רוח, דירה יפה שמצאנו בונציה ותכננו לסגור בבוקר נתפסה לנו. אחרי התארגנות איטית החלטנו לנסוע לרומא, אנחנו כבר שבוע באיטליה ורציתי מאד לטעום גלידה איטלקית כשרה. יצאנו לדרך הארוכה לרומא בשביל הגלידה…

אחרי נסיעה של 3 שעות הגענו לרומא וגילנו שלהתנייד עם רכב ברומא זה עניין לא פשוט בכלל!

כל הדרכים מסומנות כ ZTL- אזור תנועה מוגבלת שאסור לרכב שאינו מקומי (תושב רומא) להיכנס אליו. הסתובבנו הרבה זמן סביב עצמינו בניסיון למצוא דרך שמותר לנו לעבור בה ותוביל אותנו אל הגלידרייה הכשרה. אחרי סיבובים ארוכים הגענו אליה, הערנו את בן השנתיים שבדיוק נרדם והתעורר עצבני וכשהוצאנו את הקטנה גילינו מקרה חירום שמחייב החלפת בגדים מכף רגל עד ראש. אחרי שסיימנו סופסוף לטפל בקטנים ביקשנו לקנות גלידה אבל המוכרים הסבירו לנו שבשום אופן הם אינם מוכרים גלידה בחורף.

מאוכזבים מאד שוב יצאנו לדרך המסובכת בניסיון להגיע לאחד מאתרי התיירות אבל הדרך לכולם עברה בZTL ומעבר באזור כזה גורר קנס גבוה מאד. היינו כבר מתוסכלים ואובדי עצות ואז החלטתי שצריך לאתחל את היום הזה. אי אפשר שכל היום הזה יהיה אומלל ועצבני. איך מאתחלים יום? באוכל כמובן, טרי וסביב שולחן… ניווטנו למסעדה כשרה ואחרי שמצאנו את הדרך להגיע אליה וגם חניה קרובה התיישבנו ונרגענו עם פיצת קישואים וכמה קינוחי מוס- תחליף לגלידה…

במסעדה שאלנו אנשים איך כדאי לטייל ברומא והם המליצו לנו להשאיר את הרכב ולצאת עם המטרו למזרקת טרווי ומשם להמשיך ברגל לקוליסאום. שמענו בעצתם ויצאנו אל המטרו כשמיד התחיל לרדת גשם, הפעם הוא לא הזיז לנו, אנחנו כבר שבעים ורגועים ושום דבר לא יפריע לנו ליהנות מרומא!

מזרקת טרווי עמוסה מאד באנשים. השתחלנו בין המון האדם לצלם ולהצטלם והמשכנו לצעוד לכיוון הקולוסיאום, הדרך מדהימה. הבניינים עוצמתיים בגודלם וביופיים. בדרך עברנו דרך כיכר ונציה הענקית! והילדים נהנו להשתולל ולרוץ שם. אחרי הקולוסיאום חזרנו במטרו אל החניה ויצאנו בדרך הארוכה לפירנצה.

Booking.com

בבוקר יום שישי בישלנו לשבת, עם תינוקת קטנה ובלי עירוב אין לנו אפשרות ללכת לסעודות בבית חב"ד לכן רק בעלי והגדולה אכלו בבית חב"ד ואני הקטנים אכלנו בדירה. השבת כבר מוכנה ויש עוד כמה שעות, אז יצאנו לטייל בפירנצה. נסענו לכיכר מיכלאנג'לו שם יש את פסל דוד וגם תצפית מדהימה על כל העיר.

השבת עברה בנעימים עם משחקים עתיקים ומעניינים שמצאנו בדירה.

במוצ"ש ארזנו את המזוודות לפי ימים עד סוף הטיול. מחר ממשיכים לונציה!