חופשת פסח בנורבגיה

20190428_123544-01

בואו לעקוב אחרי הטיולים שלנו!

Booking.com

יעניין אותך גם:

Booking.com

איך הכל התחיל?

כשחזרנו מהודו זאת היתה הפעם הראשונה בשנים האחרונות, שנחתנו בארץ לפני שהיו לנו כרטיסים ליעד הבא, לכן מיד הסתערנו על המשימה והזמנו כרטיסים לאוסלו לחופשת פסח. בשלב ראשון נמצאו רק טיסות הלוך זולות ובמשך חודשים בדקנו אופציות להמשיך את הטיול ביעדים שונים מהם יהיה זול לחזור לארץ, לבסוף נמצאו גם כרטיסי חזור זולים מאוסלו והטיול נשאר בנורבגיה בלבד.

ההכנות:

פעם ראשונה שאנחנו טסים לחופשת פסח וגם טסים למדינה ללא אוכל כשר בכלל.  מה שמצריך התארגנות מדוייקת ע"מ שלא נרעב.

השלב בראשון הוא כמובן הרשימות!

השלב השני הקניות והשלב השלישי האריזות.

לקחנו איתנו 4 מזוודות טרולי עם בגדים, מזוודה אחת בינונית טובה עם כלי מטבח : סיר,מחבת, סכו"ם, גביע, פלטה, מתאם לאינדוקציה, נייר אלומיניום לציפוי השיש, סירים ותבניות חד פעמיים וכלים חד פעמיים.

ו2 מזוודות גדולות חד פעמיות (שלא חוזרות איתנו) מלאות באוכל: 2 קילו מצות, 15 קילו עופות,2 קרטוני חלב, קפה,תה, סוכר, שמן, תבלינים, 2 מארזי תפוציפס ומארז חפלי.

לקחנו גם כסא בטיחות ובוסטר שמותר להעלות לבטן המטוס בחינם במקום לשכור בהרבה כסף שם.

הנוסעים:

אבא ואמא (30)

רותי (10)

יהונתן (5)

יעל (3)

הטיסה:

ביום רביעי י"ב ניסן בשעה 12 וחצי בצהריים יצאנו לשדה, הגענו בדיוק בזמן כדי להיות ראשונים בתור לצ'ק אין ולשליחת המזוודות ונשאר לנו מספיק זמן לשבת לאכול בנחת לפני העליה למטוס. המראנו בדיוק בזמן. והילדים לא עצמו עין במשך כ5 השעות שארכה הטיסה. באוסלו הכל תיקתק במהירות עד שהגענו להשכרת הרכב, שם נאלצנו להמתין שעה עד שיביאו את הרכב שלנו. בינתיים הילדים כבר איבדו סבלנות והתעייפו מאד. הם נרדמו ברכב עוד לפני שסיימנו להעמיס את המזוודות ולא התעוררו כשהעברנו אותם למיטות בדירה אליה הגענו.

פרקנו בשקט את האוכל ומעט הדברים שחייבים ללילה והלכנו לישון.

יום חמישי י"ג ניסן תשע"ט 18.4.19

הילדים התעוררו לראשונה לבית באוסלו, אליו הגיעו אתמול רדומים. בזמן שהם בודקים את הבית ונהנים מהאטרקציה אנחנו מיהרנו לפרוק את המזוודות ולהתארגן ליציאה.

יצאנו ב9 בבוקר וחיפשנו דבר ראשון צ'יינג' להחליף כסף.כל החנויות היו סגורות אז חשבנו שפשוט יצאנו מוקדם מידי. נסענו למוזיאון קון טיקי והתלהבנו כל כך מהחוף היפה שצמוד לו שמיד רצנו אליו והעברנו שעה נחמדה של ארוחת בוקר בחברת שחפים וברווזים. 

מול מוזיאון קון טיקי היה עוד מוזיאון, אז למרות שקראנו המלצות על קון טיקי נכנסנו אליו ושאלנו איזה מהם מומלץ יותר עם ילדים.

הפקידה המליצה לנו ללכת דווקא למוזיאון ממול, מוזיאון ספינת הקוטב פראם -ספינת העץ החזקה ביותר ששירתה את חוקרי הקוטב. במוזיאון ניתן להיכנס לספינה ולראות כיצד חיו שם החוקרים. מסביב לספינה שתופסת כמעט את כל חלל המוזיאון, ניתן ללמוד על החיים של אנשי וחיות הקוטב דרך מיצגים ופעילויות חוויתיות.

היא כנראה צדקה כי המוזיאון היה מעניין וחוויתי מאד לילדים וגם לנו.

כבר אמצע היום ובוודאי נפתחו כל החנויות, נסענו לטייל במדרחוב הראשי. אבל אז התברר שיום חג וכל החנויות סגורות וישארו סגורות עד יום שני, אחרי השבת והחג שלנו! מה שהדאיג אותנו במיוחד, כי אמנם הצטיידנו בעופות מהארץ אבל צריך גם ירקות וביצים כדי לבשל ארוחות ראויות.

למזלינו, ליום הראשון של הטיול אנחנו תמיד מצטיידים באוכל מוכן מהבית, אז בינתיים התיישבנו לארוחת צהריים של שניצל בלחמניה ואז המשכנו לטייל תוך כדי שאנחנו מבררים איפה בכל זאת נמצא סופרמקט פתוח (אנחנו נדהמים כל פעם מחדש עד כמה האירופאים שומרים על ימי המנוחה שלהם ובישראל לצערינו ניתן למצוא תמיד חנויות פתוחות)

Booking.com

לאחר בירורים נענינו שבשכונות הערביות העסקים כרגיל. שם מצאנו סופר פתוח והצטיידנו בקצת ביצים, ירקות ופירות.

היום בנורבגיה ארוך מאד וכבר טיילנו בחוץ שעות ארוכות,לכן חזרנו לדירה להתרענן עם אננס מתוק ומנוחת צהריים ולקראת ערב יצאנו לפארק הפסלים Vigeland.

פארק פסלים שנבנו כולם בידי אמן אחד והוא הגדול מסוגו בעולם. הפארק הוא אחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בנורבגיה בכלל ובאוסלו בפרט.

בכניסה לפארק יש גם גינת שעשועים מקסימה לילדים, אחרי שטיילנו בפארק חזרנו לגינה והילדים נהנו לשחק שם עד שהחשיך.

יום שישי י"ד ניסן ערב פסח תשע"ט 19.4.19

בבוקר של חג הפסח הכשרנו וציפינו את המטבח וכמו כולם התחלנו בבישולים לחג. וגם יצאנו לשרוף את החמץ עם שליח חב"ד באוסלו, כשהגענו לכתובת שנתן לנו גילינו שהוא שורף את החמץ במרפסת הבית שלו! ככה זה כשאתה החרדי היחיד בנורבגיה… 

אחרי שריפת חמץ נסענו לאולם בו תיערך סעודת ליל הסדר לשים שם את ההגדות והכריות של הילדים, בגלל שהחג יצא בשבת ובעיר אין עירוב לא יכולנו להביא אותם איתנו כשנגיע לסעודה.

במשך היום המשכנו בהכנות לחג המקסים ואפילו הספקתי לצלם את הילדות עם הבגדים החדשים 🙂

Booking.com

מטעמי ביטחון קיבלנו את כתובת האולם רק ביום החג, לכן לא ידענו להיערך מראש עם דירה קרובה. בערב שבת בדקנו את הדרך בגוגל מפות וניסינו ללמוד אותה בע"פ למרות שמות הרחובות המסובכים. אבל בכל זאת טעינו בדרך ויצא שהלכנו כשעה דרך של 35 דק'. 

הסדר היה חוויה מרשימה, עשרות יהודים שלא נראים כיהודים ואפילו לא יודעים מהי יהדות.

אחד מהם רק שבועיים קודם גילה במקרה שהוא יהודי. וכולם יושבים יחד ומקשיבים לסיפור יציאת מצרים (באנגלית כמובן).

בדרך חזור טעינו עוד יותר בדרך- או שככה זה הרגיש בחושך וללא שעון… והגענו לדירה מותשים אחרי 1 בלילה.

החג היה מקסים וניצלנו את האחה"צ הארוך ומזג האוויר הנעים לטיול בפארק שליד הבית.

בכל הטיולים שלנו באוסלו נחרדתי לראות שיש בעיר יותר מהגרים מנורבגים,בעיקר מוסלמים,אפריקאים והודים.

 

בצאת החג הכנו אוכל ליום המחרת וארזנו שוב את כל המזוודות, ביום ראשון מתחיל הטיול האמיתי!

יום ראשון ט"ז ניסן תשע"ט 21.4.19

ביום ראשון יצאנו לדרך, התכנית היתה לחתוך לנקודה הצפונית ביותר של הטיול שלנו וממנה לרדת חזרה לכיוון אוסלו עד הטיסה חזור. ביום הראשון היינו צריכים להגיע מאוסלו לדרך האטלנטית, בגוגל רשום שהדרך אורכת כ8 שעות, אבל קראנו הרבה אזהרות לגבי הדרכים בנורבגיה שהן לא תמיד כמו שמתכננים ולכן לא ידענו אם אכן נצליח להגיע לשם ביום אחד ולא סגרנו מראש דירה ללילה.

מיד כשיצאנו מאוסלו התחלנו לראות נופים מדהימים! הרבה שלג, הרבה מים והרבה קרח.

אגמים ונהרות קפואים לצד הרים ירוקים, נהרות חציים קפואים וחציים זורמים בעוצמה! פלאי בריאה שלא ראינו בשום מקום אחר.

אחרי אינספור קריאות התפעלות לא התאפקנו ועצרנו באגם קפוא. היינו חייבים לראות את הפלא מקרוב וגם לנסות לדרוך עליו… ועל הדרך ניצלנו את העצירה לארוחת צהריים חמה שכמובן הכנו מראש.

בדרך התלבטנו אם כבר לסגור דירה ללילה או לחכות שנתקרב יותר, כך בסופו של דבר פספסנו דירה יפה וזולה שרצינו ונאלצנו לסגור דירה פחות יפה ויותר יקרה ברגע האחרון.

הנסיעה בסופו של דבר ארכה בדיוק כמו שהראו לנו מראש הוויז וגוגל ולמדנו שאפשר לסגור דירות ותכניות מראש גם בנורבגיה.

אחרי ארוחת ערב (מוכנה מראש ערב קודם, לא מתחילים להכין אחרי נסיעה ארוכה…) התארגנו בזריזות לשינה ולטיול היפיפה של מחר.

יום שני י"ז ניסן תשע"ט 22.4.19

בבוקר הילדים יצאו מיד לחצר וניצלו בה כל רגע עד היציאה לדרך האטלנטית. הפעם היינו קרובים ובתוך 10 דקות הגענו. מיד כשעלינו על הדרך האטלנטית התרגשנו כ"כ מהנוף שהיינו חייבים לעצור ולרדת.כמו בכל מקום בנורבגיה יש שולחן פיקניק מול הנוף המדהים ואחרי שהצטלמנו מכל זווית ועדיין לא שבענו מהמראה התיישבנו לארוחת בוקר.

הדרך האטלנטית היא כביש לא ארוך (סה"כ 8 ק"מ) על האוקיינוס האטלנטי, בכל זאת עצרנו עליו 4 פעמים להינות מהנוף בכל נקודה. באמצע הדרך יש גשר להליכה על הנוף היפה,  וזאת היתה נקודת העצירה השלישית שלנו.

הגשר בנוי כמסלול מעגלי מהחניה ואליה בחזרה, וכמו כל  אתרי הטבע בנורבגיה, הכניסה אליו חינמית.

אחרי מסלול ההליכה (שהוא לא ארוך בכלל אבל אורך זמן כשעוצרים כל שניה להצטלם…) המשכנו בנסיעה עד סוף הדרך וחזרנו אותה בחזרה עד לנקודת העצירה הראשונה שלנו, שם עצרנו שוב. הפעם לארוחת צהריים.

כשכולם שבעים ורגועים אפשר לצאת לדרך לנסיעה ארוכה יותר בדרכינו לעיירה אולסונד (Ålesund).

אחרי נסיעה יפה (כל דרך בנורבגיה היא יפה!) של שעתיים וחצי הגענו. אולסונד עיר יפיפיה ויש הרבה מה לראות בה אבל אנחנו בחרנו לעלות להר Aksla ולצפות ממנו על העיר המוקפת איים שמתפשטים אל האוקיינוס האלטנטי.

על ההר פינות חמד יפיפיות, הנורבגים יודעים להשקיע בטבע ובכל נקודת נוף מדהימה יש נקודת עצירה, גינות שעשועים ושולחנות פיקניק (וגם בית קברות…) עצרנו לארוחת ערב על שפת אגם קטן ומול הנוף והילדים כמובן השתעשעו סביב האגם בזריקת אבנים למים, האטרקציה האהובה עליהם ביותר!

את היום כהרגלינו סיימנו בבית חדש, חמוד ומול נוף מדהים! 

Booking.com

יום שלישי י"ח ניסן תשע"ט 23.4.19

בזמן שאני שוב אורזת את המזוודות והבנות אוספות אבנים בחוץ, הבנים יצאו לקניות בסופר הסמוך ומילאו עגלות של ירקות ופירות להפתעתם של הנורבגים… הירקות בנורבגיה יקרים מאד, כל ירק מגיע עטוף בנפרד ונמכר לפי מחיר ליחידה, מלפפון לדוגמה עולה עשרה שקלים ובצל חמישה שקלים ליחידה!

(אח"כ אמרה לנו בעלת הדירה שהפירות והירקות בנורבגיה זולים כי הם בריאים אז אין עליהם מיסים ושננסה לקנות צ'יפס וקולה ונראה מה זה יקר…)

בסופר הפירות מוצגים בכמות מעטה בארגזים קטנים, לא בשפע כמו אצלינו, ועל כל פרי או ירק רשום מאיפה הוא מיובא. (במזג האוויר בנורבגיה לא ניתן לגדל הרבה).

כשהם חזרו עמוסי חבילות אכלנו ארוחת בוקר וכמובן הכנו צידה לדרך ויצאנו לגולת הכותרת של הטיול! דרך הנשרים וגייראנגר.

דרך הנשרים היא אחת הדרכים היפות ביותר בנורבגיה ובעולם, אבל השוס זה הגייראנגר פיורד. הפיורד המתפתל מוקף אינספור פינות חמד, תצפיות מרהיבות, מפלים עוצמתיים, נהרות שוצפים וקמפינגים חלומיים.

הגענו לקמפינג שלנו בשעת צהריים מוקדמת ומיד נכנסנו לתוך חלום מתוק. כמה בקתות מבודדות בעמק מוקף הרים מושלגים, מפלים ונהרות. גן שעשועים וטרמפולינה שכאילו מחכים רק לילדים שלי. ושקט! 

הילדים מיד רצו לשחק וכשהיו צמאים שתו מים מהנהר הסמוך. אח"כ אכלנו ארוחת צהריים במרפסת כשהילדים רק להוטים לחזור לשחק. כך העברנו אחה"צ במנוחה כשהילדים עסוקים ובערב יצאנו לטייל בתצפיות ובמפלים באזור.

Booking.com
 יום רביעי י"ט ניסן תשע"ט 24.4.19
בבוקר הזה היינו חייבים לצאת מוקדם בבוקר למרות שקשתה עלינו הפרידה מהקמפניג המופלא.
מאחר ורב הדרכים עדיין חסומות בזמן הזה בשנה הדרך היחידה לצאת מגייראנגר לכיוון היעד הבא שלנו היתה במעבורת. המעבורת יוצאת רק פעם ב3 שעות ולכן היינו חייבים להספיק את המעבורת הראשונה של 9 וחצי בבוקר.
 

השייט על המעבורת מגייראנגר לHellesylt אורך כשעה וחצי וחוצים את הפיורד מקצה לקצה כשבדרך עוברים במפלי שבע האחיות, זהו בעצם מפל אחד שמחולק לשבעה זרמים.

משם המשכנו בעוד כשעה נסיעה עד לבית הבא שלנו מעל העיירה Stryn.

כשהגענו לדירה נעתקה נשימתינו מהנוף הפנורמי והילדים קפצו מאושר כשגילו את החצר, בה היו לא רק טרמפולינה ומתקנים אלא גם ילדים בני גילם וארנבים! יעל גילתה מיד את סלסלאות הצעצועים העמוסות בתוך הבית ואימצה כמה בובות.

הגענו לדירה רעבים מאד ובזמן שהילדים משתוללים באושר בישלנו במהירות ארוחת צהריים ופרקנו את כל המזוודות. בדירה הזאת נשהה 4 לילות עד צאת השבת. 

אחרי ארוחת צהריים התארגנו ויצאנו לטייל באיזור, עשינו קניות בעיירה סטרין וטיילנו בנורדפיורד.

לקראת ערב חזרנו והתחלנו לבשל לחג.

 יום חמישי כ' ניסן תשע"ט 25.4.19

בוקר של ערב חג, מיד על הבוקר התחלנו בבישולים לחג, עד הצהריים כבר חצי מהחג היה מוכן ואז יצאנו לטיול קצר לקרחון KJENNDAL. מיד כשיצאנו לדרך ראינו נופים כ"כ מדהימים ומגונים שהייתי חייבת לעצור ולצעוד קצת ברגל כדי לתפוס תמונות מכל הזוויות. 

כשהגענו לקרחון הרגשנו שבשבילינו נברא העולם…. שביל סלול באמצע שום מקום שמביא רק אותנו עד הקרחון ממש. המקום היה שומם ובתולי, כאילו אנחנו הראשונים שדורכים שם וצפים בפלא.

בדרך חזור מהטיול ניסינו לעצור לארוחת צהריים במקום מדהים! אבל רוח חזקה הבריחה אותנו בחזרה לאוטו. חזרנו לדירה, הכנו ארוחת צהריים והמשכנו בהכנות לחג, בישולים, עריכת שולחן וצילומים של ערב חג…

החג והשבת עברו עלינו בנעימים כשהילדים עסוקים במשחקים עם הילדים של בעלי הדירה וכל הצעצועים, כשבעל הדירה שמע שאין לנו אפשרות לצאת בכלל לטייל (הוא הציע שהוא יסיע אותנו ברכב שלו 🙂 ) הוא רץ להביא עוד כמה ארגזי צעצועים לילדים שחס וחלילה לא ישתעממו. ואנחנו נהננו ממנוחה במפרסת מול הנוף המרגיע.

שבת יצאה רק ב11 בלילה ורק אז התחלתי כמו כל נשות ישראל לעשות כביסות ולארוז מזוודות, כמובן שהלכנו לישון מאוחר מאד! אבל ביום ראשון חיכתה לנו נסיעה ארוכה ולכן היינו חייבים לקום ולצאת יחסית מוקדם.

 יום ראשון כ"ג ניסן תשע"ט 28.4.19

קמנו עייפים כמובן והתארגנו לאט, נפרדנו מהנוף, המארחים והמשחקים ויצאנו לדרך באיחור…

הדרך מסטרין לברגן ארוכה (כ5 שעות) ולמרות שיצאנו מאוחר החלטנו להאריך אותה יותר ולעבור בעוד כמה דרכי נוף מיוחדות.

בצהריים עצרנו כרגיל לפיקניק על שפת אגם מדהים בדרך.

כמו בכל נסיעה בנורבגיה גם הפעם נסענו במעבורת…

אחרי הדרכים היפות רב הדרך לברגן עברה עלינו במנהרות. בינהן זכינו לנסוע במנהרה הארוכה ביותר בעולם באורך של כ25 ק"מ! לא כ"כ נחמד במיוחד כשיודעים איזה נוף מפספסים בדרך….

ב9 בערב אחרי יום שלם בדרכים הגענו לברגן, בחוץ עדיין אור שקיעה ומיד התאהבתי בעיר היפיפיה והפורחת. ברגן טבולה בירוק ובפרחים צבעוניים, כל העיר בנויה על הרים המקיפים את הנמל ואין סגנון בניה אחיד, אפשר למצוא בנינים ובתים מכל סוג, צורה, צבע וגודל!

הבית שהזמנו היה בבנין גבוה בראש ההר, ומחלון המטבח נשקף נוף מדהים של נמל ברגן!

 יום שני כ"ד ניסן תשע"ט 29.4.19

בבוקר קמנו מאוחר, עדיין עייפים. גם בטיול לפעמים רוצים יום חופש… להישאר במיטה ולא לזוז. אבל כשיש לנו רק יום אחד בברגן אנחנו לא נבזבז אותו בבית. קמנו והתארגנו לאט, את ארוחת הבוקר גיוונו עם מצה ברייט במקום החביתה הקבועה ויצאנו לראות את ברגן.

החניה במרכז העיר בברגן מוגבלת לשעה. חנינו ליד הנמל ושוק הדגים ויצאנו לטייל. כעבור שעה כשנגמרה החניה נכנסנו לרכב כדי לעבור לחנות במקום אחר (לא ניתן להאריך את החניה באותו מקום) ולבסוף החלטנו לחזור לנוח. ממילא היום ארוך ועדיף לטייל בשעות אחה"צ והערב. 

ב6 בערב  אחרי מנוחת צהריים יצאנו שוב לטייל, הפעם חנינו בחניון מקורה בו אין הגבלת זמן ומיד הלכנו לפוניקלור שעולה להר פלויין (Fløyen), שגובהו 320 מטרים.

הנסיעה בפוניקלור היא חוויה בפני עצמה אבל על ההר למעלה אפשר להעביר שעות ארוכות בצפיה בנוף המדהים, מתקני שעשועים, מסלולי הליכה וחיות.

אחרי שעתיים של הנאה בראש ההר ירדנו בפוניקלור והמשכנו לטייל במרכז העיר עד שהחשיך.

 יום שלישי כ"ד ניסן תשע"ט 30.4.19

התעוררנו בבוקר לעננות גבוהה, במקום הנוף המדהים של הנמל ראו רק ערפל כבד.

לשמחתינו זהו יום שתוכנן מלכתחילה לנסיעה ארוכה ולא לטיול בעיר ולכן זה לא הפריע לנו בכלל.

אחרי ארוחת בוקר והתארגנות יצאנו לדרך הארוכה בחזרה לאוסלו. 

אולי בגלל שהדרכים כבר די מוכרות לנו ואולי בגלל הידיעה שאחרי היום הזה הטיול נגמר וחוזרים הביתה, הנסיעה הזאת היתה קשה לכולנו. 

מיד כשיצאנו לדרך השמים התבהרו ויכולנו להינות מהנופים. פתאום בדרך ראינו מטוס קטן טס בין ההרים ונוחת על המים ממש לידינו, מיד חנינו במקום ויצאנו לצפות בו כשהוא ממריא שוב. מזג האוויר היה מושלם וזאת היתה עצירה מרעננת וחוויתית.

אח"כ הדרך התפתלה בין הרים גבוהים ומושלגים והילדים נהנו לבנות לראשונה בחייהם בובת שלג!

בשעת ערב מאוחרת הגענו לבית שלנו ליד שדה התעופה באוסלו, הילדים שמחו לגלות שגם שם יש טרמפולינה וקפצו עליה והשתחררו מהנסיעה הארוכה. אחרי ארוחת ערב והשכבה רוקנו את הרכב וארזנו הפעם באופן סופי את כל התיקים והמזוודות. מחר חוזרים הביתה!

ב5 בבוקר יצאנו בדרכינו לשדה התעופה בדרך הביתה, גם בטיסה הזאת הילדים לא עצמו עין למרות שלא ישנו הרבה בלילה…

לסיכום:

הדירות בהן התארחנו:

150 ש"ח מתנה מחכים לכם כאן

הבית באוסלו

הבית בדרך האטלנטית

הבית בדרך מאולסונד לגייראנגר

הקפמינג בגייראנגר

הבית בסטרין

הבית בברגן

הבית ליד שדה התעופה של אוסלו

ואם הגעתם עד לכאן אתם בוודאי סקרנים

כמה עולה טיול כזה?

בנורבגיה בסופו של דבר לא הצלחנו לפרוט כסף,(לכן כדאי לפרוט בארץ, להזמין בקישור הזה ולאסוף בשדה התעופה בכל טרמינל)  לגיטימי יותר להשתמש שם בכרטיס אשראי וזה מה שעשינו. לכן היה קל מאד לעקוב אחרי ההוצאות ולהיות מופתעים לטובה שפעם אחת טעינו בחישוב לטובתינו….

אנחנו חישבנו שהטיול יעלה כ17 אלף ש"ח ותמיד יש חריגה של 1000 ש"ח למעלה, הפעם הופתענו לגלות שכמעט דייקנו והטיול עלה סה"כ 16939 ש"ח ל14 ימים כולל הכל.

חלוקת ההוצאות:

רכב (כולל דלק): 3616.16

אגרות: 418.06

מעבורות: 820.91

אוכל: 2118.88

אטרקציות: 292.75

טיסות: 4675

חניה: 141.85

לינה: 4000

ביטוח בריאות ורכב: 856

 

מחכה לתגובות שלכם כאן 🙂