FB_IMG_1630212848384

מדבר טטקואה קולומביה

TATACOA DESERT COLOMBIA

22-28.8.2021

בוקר יום ראשון הוא בוקר עייף גם בנייבה קולומביה, אנחנו קמים בעצלתיים ומתארגנים לאט ורק ב12 בצהריים יוצאים לטיול למדבר טטקואה. כמו בכל נסיעה שלנו בקולומביה לא עוברות 10 דקות ועוצרים אותנו שוטרים, משועשעים כרגיל אנחנו עונים על השאלות אבל הם הצליחו למצוא "בעיה". הסדק על השמשה הקדמית שלנו! איתו קנינו את הרכב ואיתו עברנו את כל המדינות בארה"ב ובסנטרל אמריקה ופתאום כאן יש להם בעיה עם הסדק…אנחנו צוחקים מאד, הרי בלמים אין כאן חלופיים בשביל הרכב שלנו ואתם מבקשים שנחליף שמשה בגלל שריטה?? אנחנו יודעים שאין להם אפשרות לעצור אותנו או לתת לנו קנס או לעשות שום דבר מלבד לעכב אותנו על הכביש אז אנחנו משתעשעים וצוחקים איתם, רותי מתחילה לדבר איתם ב2 מילים שהיא יודעת בספרדית והם מתלהבים ומתחילים לחפור לה כשהיא כמובן לא מבינה כלום… בסופו של דבר הם משחררים אותנו כמובן לא לפני שכל אחד מהם משוויץ לנו במילה האחת שהוא מכיר באנגלית.. ומאחלים לנו ליהנות מאד במדבר טטקואה- גאוות תשבי האזור…

Booking.com

כעבור שעה אנחנו מגיעים למדבר טטקואה, למרות שהוא אתר תיירותי הכניסה אליו חינם. אנחנו חונים ומתיישבים לאכול ארוחת צהריים ואז יורדים למסלול במדבר. המדבר כמו שאמור להיות מדבר.. חם מאד!! השמש קופחת ואנחנו מזיעים וצמאים ושותים המון. ומצטלמים המון. והולכים המון. ונהנים המון. ואז לכולם חם מידי, כולם צמאים מידי ויעל צריכה לשירותים מידי אז אנחנו מתחילים לחזור, ישראל מוביל בראש עם שני על הידיים, יהונתן אחריו, אני מנסה למהר כמה שיותר עם יעל ורותי מדדה בסוף הטור. אני מנסה לזרז אותה ומתעצבנת שהיא כ"כ איטית כשיעל בוכה לי למהר יותר.. ואז פתאום רותי מתיישבת על סלע, מקיאה את כל ארוחת הצהריים שלה ומתעלפת! משומקום צצים פתאום זוג, האישה תופסת את שני מישראל והגבר עוזר לישראל לסחוב את רותי כמה שיותר מהר למעלה לחניה ולקיוסק ואני רצה במהירות עם יעל לקנות מים. כמעט מעולפת בעצמי אני מגישה להם את המים, מכניסה את יעל לשירותים וקורסת על הרצפה. עכשיו רותי ישראל והאנשים כבר למעלה, כולם כמעט מעולפים, רותי כבר ערה וכל האנשים שהיו בחניה ובקיוסק עומדים סביבנו מגישים שתיה, קרם שיזוף ועזרה…

נבוכים ועייפים חוזרים לרכב ולמזגן, בפינת הרחוב הראשונה ישראל עוצר וקונה לכולם מיץ מתוק וקר להחזרת האנרגיות. חוזרים מהר הביתה לאמבטיה נעימה ולמנוחה במזגן… או שזה מה שרציתי.. בפועל אנחנו מוצאים את עצמינו במשמרת המי סופר… כשישראל מבשל ואני מקלחת, מכבסת ומלמדת את הילדים שמבחינתם היום רק מתחיל…

לימוד קריאה בחינוך ביתי

רעיון ללימוד קריאה:

חשיפה למילה הכתובה עוזרת לילדים ללמוד קריאה בעצמם. בלי עזרה. אלא שאנחנו באמריקה הלטינית והילדים נחשפים למילים בספרדית יותר מאשר למילים בעברית.. לכן אם ילד ישראלי שרואה את המילה קטשופ על בקבוק קטשופ הוא מבין בסופו של דבר מה כתוב, ומה הצליל של כל אות וניקוד. כדי לנסות לפתור את הבעיה הזאת לקחתי דפי ממו דביקים והדבקתי על כל רהיט בבית את שמו. אחרי כמה ימים הורדתי את הדפים מהרהיטים, פרסתי אותם על השולחן ועכשיו הילדים צריכים לזהות כל מילה בלי לדעת לאיזה רהיט היא שייכת- לקרוא… מי שמצליח אוכל את הצ'יפס. מדהים כמה הם הצליחו לקלוט למרות שיעל אפילו לא יודעת עדיין את כל האותיות ובכלל לא יודעת ניקוד.

בשבע בערב אחרי יום עמוס וכשהילדים כבר מקולחים ושבעים במיטות ישראל ואני יוצאים להתאוורר בקניון שמול הבית, בגלל שיום ראשון הקניון עמוס מאד במשפחות מבלות ובאווירת חופש מגניבה. אנחנו עדיין מרגישים את החום הכבד של המדבר וקונים שייק פירות קפוא ומרענן וחוזרים הביתה לפני 8 בערב. (אין חיות לילה כמונו…)

מופתעים לגלות שהילדים ישנים ולשמוע מרותי שהם אפילו נרדמו מיד כשיצאנו. שווה לצאת!!

בבוקר אנחנו מתעוררים להפסקת מים ורק כשחוזרים מהליכת הבוקר אנחנו שמים לב למודעה במעלית  שמספרת שהפסקת המים תימשך עד השעה חמש אחה"צ!!! למרות שלא קל להיות בבית בלי מים אנחנו דבקים בתכנית המקורית של מנוחה בבית ולא יוצאים.

שנתיים במסע מסביב לעולם

למרות שהיינו קטני אמונה בנוגע לשעת החזרה של המים, בחמישה לחמש אחה"צ המים באמת חוזרים ואנחנו מספיקים לנקות את הבית ולהתקלח לפני שמתחילים בחגיגות שנתיים למסע שלנו!  אנחנו חוגגים בערב פיצה (ביתית כמובן!) עם הילדים ואחרי שמשכיבים את הקטנים, משאירים אותם עם רותי ויוצאים לבילוי זוגי בספא מפנק – הדרך הכי מתאימה לחגוג שנתיים במסע המפרך הזה.

מזג האוויר הנעים יחסית לעיר המדבר ממשיך להפתיע אותנו בכל הליכת בוקר, אנחנו נהנים מההליכה, מהמזג ומהאווירה, הולכים כל בוקר בדרכים חדשות ורואים דברים חדשים, פעם זאת משאית עמוסת בננות שמוכרת לרוכלים שמוכרים אח"כ בכביש, ופעם זה דוכן מיץ נחמד ותמיד זה האנשים המתעוררים מוקדם בבוקר. הרחוב של שעות הבוקר המוקדמות שונה מאד מהרחוב של שאר היום, ואנחנו מרגישים שדרך הליכת הבוקר אנחנו לומדים להכיר כל מקום לעומק.

את היום אנחנו מעבירים בבריכה ובגינת השעשועים במתחם הבניין אבל מה שבאמת מעסיק אותנו זה המחשבה על היעד הבא. התכנית שלנו היא להמשיך עם הרכב עד צ'ילה – לחצות מקולומביה לאקוודור ומשם הלאה את כל מדינות דרום אמריקה. אבל הנה הגענו לנקודה הדרומית ביותר אליה תכננו להגיע בקולומביה, היעד הבא צריך להיות אקוודור והגבול היבשתי סגור ללא שום צפי מתי הוא יפתח. חגי תשרי מתקרבים ואנחנו כמובן רוצים לחגוג אותם בחברת יהודים, עדיף ישראלים.

אנחנו רואים את האופציות שלנו ככה:

1.להישאר בקולומביה.

יתרונות: הכי זול. אנחנו כבר כאן.

חסרונות: להישאר בקולומביה אומר לחזור אחורה בכבישים הקשים אל עיר שכבר היינו בה ולא אהבנו אותה (מדג'ין) ולשהות בה בכל חודש החגים ואח"כ לחזור בדרך הקשה לאותו מקום והלאה לאקוודור אם בכלל הגבול ייפתח.. או שבכלל ניתקע כאן למי יודע כמה זמן…

2.אם מדינות דרום אמריקה לא מתכננות לפתוח גבולות בשנה הקרובה שווה לעבור ליבשת אחרת (אפריקה) לקנות רכב ולהתחיל מחדש.

יתרונות: הרפתקה חדשה. נוכל לנוע בחופשיות בין מדינות.

חסרונות: הוצאה כספית גדולה מידי. אין לי כח להתחיל מחדש. מי יודע מתי יפתחו הגבולות בדרום אמריקה, אם יפתחו בקרוב זה סתם בזבוז.

3.לטוס לניו יורק

יתרונות: הרבה יהודים. הרבה חברה לנו ולילדים. הרבה אוכל כשר ואפשרות למשלוחים מהארץ. ציוויליזציה. אפשר להיות רק בחגים ולחזור לקולומביה כשיפתחו הגבולות. או לטוס ממנה לכל יעד אחר בעולם אם הם לא יפתחו.

חסרונות: ציוויליזציה.. אחרי שבוע ימאס לנו ממנה. וגם יעלה מאד מאד יקר!

4.לטוס לברזיל או אורגוואי, לבלות שם עד שיפתחו הגבולות ולחזור להמשיך עם הרכב מקולומביה.

יתרונות: לצאת מקולומביה

חסרונות: בתי חב"ד שם קהילתיים ולא למטיילים אז לא נפגוש כמעט ישראלים. מתכננים להגיע לשם ממילא עם הרכב בהמשך אז למה להסתרבל עכשיו בטיול בתחבורה ציבורית. אין לנו חשק להגיע לשם בטיסה.

אחרי חפירות אינסופיות ותסכול שלי מול ישראל אני מפרטת את האופציות ואת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן מול חברי המועדון בצורה מסודרת ומבינה!!! אני רוצה להיות בניו יורק בחגים! ואני רוצה ויכולה לדאוג שזה לא יעלה יותר מחודש רגיל שלנו אם אתגבר על הבושה והפחד ואנסה להשיג אירוח בחינם לחודש.

כבר תקופה שהמסע הזה כבד עלינו, האינטנסיביות של ההורות 24\7 והעבודה הרבה שהמסע הזה דורש: לארוז ולפרוק, לכבס ולנקות- לרוב בלי התנאים הנוחים של מכונות כביסה וייבוש וכלי ניקיון נורמליים. לבשל ולאפות כמויות אדירות של אוכל עבור גדוד עם תיאבון בריא מאוויר ושמש. לטפל בילדים, לחנך, ללמד, לתכנן מסלולים, למצוא מקומות לינה ועוד.. אנחנו לא מתלוננים ולא רוצים בכלל לשנות את מציאות החיים הזאת שאנחנו כ"כ אוהבים ונהנים ממנה. אבל אנחנו מבנים שיש מה לשפר כי בכזאת עייפות ושחיקה לא נשרוד עוד הרבה זמן. ואנחנו מחליטים להקדיש זמן ליותר בילויים זוגיים מחוץ לבית. ההחלטה הזאת התקבלה מזמן אבל באזורי החוות בהן התגוררנו עד עכשיו אין לאן לצאת ואני לא אשאיר את הילדים ליותר מידי זמן ובוודאי שלא אתרחק. אמנם רותי אחראית מאד אבל לי קשה לשחרר גם כשיוצאת להליכת בוקר מסביב לבית….

עכשיו בנייבה מול הבניין השמור שלנו יש קניון וזאת הזדמנות מצוינת לצאת לגיחה קטנה כל ערב, לשתות משהו ולהתרענן מעמל היום.

זקנים שכמונו יוצאים לשתות ומוצאים את עצמם בסופר קונים מצרכים לבית ובגדים לילדים… אבל אחרי הסופר, עם השקיות אנחנו מתיישבים במסעדה. כשיוצאים לשתות אלכוהול בחו"ל יש את האופציות הקלות והברורות שתמיד כשרות כמו בירה וויסקי. אבל הפעם אנחנו מחליטים לגוון וזה אומר לתרגם את כך התפריט כדי להבין מה בטוח לא יהיה כשר ומה יכול להיות, להבין מה מתוך אלו שיכולים להיות כשרים הכי נאהב ואז לגשת למטבח, לבקש לראות את הבקבוקים והחומרים בהם משתמשים. לעשות חיפוש בגוגל על המצרכים ולבדוק האם הם כשרים. ואם בסוף מוצאים קוקטייל שאפשר להוריד ממנו מצרך אחד והשאר כשר אפשר להזמין…

אז אנחנו עובדים קשה וחוקרים עד שמוצאים 2 קוקטיילים כשרים!!

הקוקטייל שלי מגיע עם דובדבן מסוכר. אני ממש אוהבת דובדבנים מסוכרים אבל אפילו לא מעלה בדעתי שזה יכול להיות כשר אז לא בודקת ומשאירה אותו…

בבוקר למחרת ישראל מוצא לי בסופר דובדבנים מסוכרים כשרים! יש מצב שגם אלו שהשארתי מיותמים במסעדה היו כשרים! תמיד שווה לבדוק…

אני אוזרת אומץ ומשתפת את קהילת העוקבים הגדולה שלנו בווצאפ ובאינסטגרם ברצון שלי להיות בחגים בניו יורק ולהתארח אצל אנשים\דירות של אנשים שנוסעים וההצעות מתחילות לזרום וגם החיבוקים והנירמול של הבקשה שכ"כ חששתי לבקש ומסתבר שהיא לגמרי לגיטימית. כמובן שקיבלתי גם תגובה אחת כמו זאת שציפיתי לה ובגללה חששתי לבקש, "למה אנשים צריכים לארח או לתת לכם דירה בחינם? תשלמו!" אף אחד כמובן לא צריך אבל יש כ"כ הרבה שרוצים ואיזה כיף שיש לנו ולהם את הזכות ליהנות ולהכיר! אני מצליחה לסגור חודש שלם של אירוח בחגים בניו יורק!!! ואנחנו מתחילים לבדוק טיסות ומקום להשאיר בו את הרכב שלנו עם הציוד.

בינתיים, בזמן שאני משתפת את הקהל ומקבלת הזמנות ישראל יורד עם הילדים לבריכה, כשאני מסיימת אני יורדת לבריכה בידיעה שהכרטיס שפותח את הבית נמצא אצלו, אבל מסתבר שהכרטיס נשאר בבית וכך אנחנו מוצאים את עצמינו נעולים מחוץ לבית וממתינים לבעלת הדירה שתבוא לפתוח לנו….

אנחנו מאריכים את השהות בדירה הזאת עד יום ראשון כדי שנוכל להתארגן לטיסה ואת הימים הבאים מעבירים בעיקר בבית, בבריכה, בגינת השעשועים שבחצר הבניין ובקניון הסמוך עם הרבה סידורים ועבודה במחשב ובטלפון….

אודות חו''ל כשר

Booking.com

בואו לטייל איתנו בזמן אמת!